Source BDTECHIE.com: Making Blogger Blog Compatible With Smartphone Or Mobilephone | BDTECHIE K-hole experience: Van guatemala naar guatebueno!!!!

Van guatemala naar guatebueno!!!!

14:39 / Gepost door koen /

Buenos días vanuit het altijd zonnige en immens vrolijke Antigua. Het is hier een colorado van locals, reizigers en vreemde beesten. Het is inmiddels al een dikke 10 dagen geleden dat ik het frissen en kille Nederland heb verruild voor Guatemala. Na een wat hobbelig begin van mijn reis kan ik nu wel zeggen dat ik redelijk geaclimatiseerd ben en dat de spanning van de eerste dagen plaats heeft gemaakt voor ongegeneerd en keihard genot!!! Ofwel, voor de taalanafabeten onder ons, van Guatemala (slecht land) naar Guatebueno (goed land).

18 November was de dag, het moment supreme!!!! Onder het genot van wat ouderlijk gezelschap, me zussie en me vriendin vertrokken we met de trein naar Schiphol. In de trein deden zich al de eerste moeilijkheden voor. Een ietwat overambitieuze treincondecteur verplichte ons uit de trein te stappen omdat we onterecht met korting aan het reizen waren (wat niet schijnt te mogen voor 8 uur in de ochtend!?). Dit was gelukkig geen probleem omdat ruim op tijd waren aangereden. Op het vliegveld deed zich het tweede probleem voor, ik mocht niet vliegen omdat ik een enkeltje naar Guatemala City had gekocht. Ook hier trof ik een niet minder ambitieuze valse nicht achter de toonbank aan die mij vriendelijk maar vooral dringend verzocht een terugticket te booken vanuit een willekeurig zuid of centraal amerikaans land naar Amsterdam a op zijn minst 800 euris. Na een discussie van een kwartier, waarin ik genoodzaak was al mijn sjanstechnieken te gebruiken, kon ik hem gelukkig overtuigen om een telefoontje te plegen naar het hoofdkantoor in Amerika alwaar ze mijn gelijk bevestigde. Heerlijk om dan je gelijk te krijgen in de vorm van een “welgemeende” excuses.

Eenmaal aangekomen in het vliegtuig bleek dat ik op een te rlaxe manier bij kon komen van deze vermoeiende discussie. Ze hadden mij als enige van het hele vliegtuig 3 plaatsen gegeven waar ik natuurlijk gretig gebruik van maakte. Supercomfortabel lag ik op mijn drie kussens en onder mijn drie dekens te wachten tot de turbulentie mij in slaap wiegde. De eerste vlucht vloog letterlijk voorbij. Ik werd na 9 uurtjes wakker, net voordat de piloot omriep de riempjes vast te maken omdat de landing werd ingezet. Na 5 uur verveling op het vliegveld van Houston Texas was het tijd voor vlucht twee naar Guatemala City, iets minder comfortabel maar ik hield mezelf voor dat ik niet meer mocht klagen. 

Vanuit het vliegveld in Guatemala City werd ik gelukkig opgehaald door mijn taalschool. Een vriendelijke indiaan stond te wachten om mij door een van de gevaarlijkste steden van centraal amerika naar Antigua te brengen. Tegen de tijd dat we in Antigua waren was het ondertussen half 1 s´nachts  locale tijd! Je kunt je voorstellen dat ik na een reis van ongeveer 24 uur blij was dat er een bed klaar stond.  Een ietwat small en gammel stapelbed in een 4 persoonskamer welteverstaan!

De volgende ochtend was ik het resultaat van een ietwat over ambitieuze ik, ik moest namelijk meteen om 7 uur opstaan om naar de taalschool te gaan. Deze ochtend werd ik overdonderd door de schoonheid van gebouwen, straten en mensen toebehorende aan dit coloniale dorp. Ik raakte dankbaar maar compleet de weg kwijt en wist met behulp van wat bijzonder behulpzame locals de weg te vinden naar de taalschool. Hierbij moet gezegt worden dat de behulpzaamheid goed bedoelt was maar niet altijd even handig. Dit uitte zich in het feit dat sommige mensen iets te graag de weg willen wijzen, ook als ze deze niet weten.

De eerste dagen op de taalschool vielen vrij zwaar. Ik had les van 8.00 tot 12.00 en van 14.00 tot 16.00, ik merkte dat ik mijn al opgedane spaans kennis op een bijna onvindbare plek verstopt had. Daarnaast moest ik constant een vertaalslag maken van het spaans naar stuntel-guatemalteca-engels naar het nederlands. Hierbij had ik het geluk dat ik les had van een 28 jaar jonge guatamalese schone die mij aardig bij de les wist te houden. Er werd gelukkig veel gelachen en na wat schunigge opmerkingen vanuit mijn zijde werd in les 8 begonnen aan het echte werk. Na alle serieuze gramatica en droge vocabulair was ik wel toe aan een wat informelere les.  Hierbij moet je weten dat guatemalese vrouwen van zichzelf nogal terughoudend en verlegen zijn. Ik heb echter mogen ervaren dat als je ze een vinger geeft, ze vervolgens als ware roofdieren je hele hand bloeddorstige opvreten!! Na 1 wat schunnige opmerking vanuit mijn zijde heeft het de hieropvolgende drie lessen alleen maar over sex gegaan!! Ik denk dat ik ondertussen wel kan stellen dat k in staat ben het kamasutra boek te vertalen in het spaans, niet slecht voor een beginner…al zeg ik het zelf!!



Naast al deze spaanse les heb ik ook nog tijd kunnen vinden om wat aardige kiekjes te maken om jullie een indruk te geven van de schoonheid van dit oude coloniale dorp. Ik heb ondertussen het hele dorp, wat niet veel groter is dan erp, gezien en weet aardig de weg te vinden naar de beste plaatsen om te eten en te stappen. Dit zijn trouwens twee essentiele bezigheden in het leven van een backpacker in Antigua. Er gaat namelijk geen dag voorbij zonder heerlijke maaltijden en onbeperkte hoeveelheden cerveza! Dit begint al vrij vroeg in de avond omdat alle barren, café´s en discotheken om 01.00 al gesloten zijn. De oplossing die de locals hierop gevonden hebben is de politie omkopen en illegale afters organiseren die meestal niet eindigen voor een uurtje of 6 in de ochtend. Dan begeef ik mij weer naar het hostel om mijzelf op te maken voor een paar welverdiende uurtjes slaap om vervolgens wakker te worden gemaakt door mijn op 7.30u ingestelde wekker, tijd voor spaanse les…again!!

Ook het hostel is super, de ideale plek om leuke mensen te ontmoeten. Elke ochtend heerlijke smoothies en sandwich tostado met locale groenten. Het hele hostel is bezaaid met hangmatten, zitzakken en allerlei andere vormen van laxerend vermaak. De eerste dagen waren wat onrustig omdat er alleen maar mensen vertrokken. Ondertussen zit er een leuke en gevarieerde groep van voornamelijk mensen uit Canada, Amerika, Engeland en Australie. Heel af en toe klopt er een verdwaalde niet engelstalige scandinaaf of Israelier aan om wat dagen te overnachten. Iedereen gaat superchill met elkaar om en zo hier en daar worden in onderling overleg tussen alle chillheid door daadwerkelijk dingen georganiseerd. Zaterdag werd de kerstverlichting aangestoken in central parc (ofwel parque central) en zijn we naar het Gansevoort van Antigua geweest, een twee verdiepingen tellend dakterras met uitzicht over heel Antigua. Afgelopen zondag ben ik als een malle gaan wild water raften in een van de wildste rivieren van centraal amerika. Binnen een schaal van 1 tot 6 had deze rivier schaal 4 met uitschieters van stroomversnellingen tot schaal 5….behoorlijk riviertje dus!! Dinsdag ben ik, cultuur-addict als ik ben, naar een koffieplantage en een maya museum geweest en aankomende week krijg ik de warme adem van levende vulkaan in mijn nek en is het el dia de diabolo a.k.a. develsday!!

Mijn verhaal is ondertussen al veel te lang. Ik wil mijn op voorhand excuseren voor de meer dan gebruikelijke taalfouten. Ik ben bang dat ik, tussen al het spaans en engels, het nederlands aardig verleerd ben. Daar komt bij dat ik dit verhaal typ in een antieke en spaanstalige versie van word waardoor ongevraagd allerlei woorden vertaald worden. Ik ga een poging doen mijn foto’s te uploaden en laat vervolgens zo snel mogelijk weer iets van mijzelf weten!! We keep in touch….Hasta Luego!!

And last but not least werd mij gevraagd of je ook een reactie kunt plaatsen, heel graag zelfs! Klik op deze tekst en je kunt me spammen zoveel je wilt!!!

10 reacties:

Anoniem on 4 december 2009 om 14:00

Hoi Koen,

Jouw eerste verhaal, geweldig zeker met al deze foto's, hier heb ik op gewacht, Koen. Mijn verwachtingen komen deels uit, ik had wel verwacht dat het heel kleurrijk was. Wat zul jij je groot voelen tussen deze kleine mooie kleurrijke mensen. Ben benieuwd of je ook al manden kunt dragen op je hoofd en wat een mooi dorpje is Antigua met zijn oude gebouwen en kleine straatjes met gekleurde huisjes.Je hebt ook al ruines bezocht met fosielen (waren ze echt Koen). Ik heb genoten van jouw uitzichten en kan me nu beter een voorstelling maken van wat je allemaal meemaakt en zou zo mee willen lopen over de markt met al zijn gezellige kraampjes met allerlei vruchten en maskers. Vroeg me trouwens wel af waar de poppen met pijpen staan en wat ze daar deden of moesten voorstellen.

Ik mail je weer gauw en kijk weer uit naar je volgend verhaal,

Liefs en dikke kus, Riet

Anoniem on 5 december 2009 om 04:33

Heej Koen

Wat een schrijver is die man! wow!!
Echt een genot om te lezen.
Wij blijven mee lezen!! Goed bezig hoor!
Leuke, mooie, kleurrijke foto's ook maar denk af en toe aan je vingertje voor de lens :)

En Koen; ENJOY ENJOY ENJOY!!!

Groetjes Jan & Yvonne

Anoniem on 5 december 2009 om 09:50

bueno-snotjes guapo!

ik ben al aan het oefenen.. ik zal er voor zorgen dat ik dat schoolbord helemaal uit mijn hoofd ken als ik kom :)

dikke koesja
lian

Anoniem on 6 december 2009 om 03:25

Toch niet voor niks die studie communicatie gedaan zie ik wel...daarnaast ook goed om te lezen dat het super gaat daaro! Leer en chill ze..

Groeten uit breda noord, the ghetto

Mark

Anoniem on 9 december 2009 om 02:34

Hoi Koen,

Van harte gefeliciteerd met je 26ste verjaardag. geniet ervan!
Ik hoorde dat je naar werkende vulkanen bent gaan kijken,lijkt me super!En zo zal je nog wel heel vee moois zien de komende tijd denk ik.
Nou Backpack ze!
Groetjes Nick en Mieke.

Lenneke on 10 december 2009 om 13:39

OKE!!!!! Gevonden!! Het was even zoeken om een reactie te plaatsen.. maar... het is me gelukt!

Anoniem on 11 december 2009 om 13:24

Hoi koen van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ook al zijn we iets te laat, maak er een leuke tijd van.

Groetjes
Rien en Riek Dekkers

Anoniem on 12 december 2009 om 09:55

tja ook ikke is te laat, maar ja ..alsnog van harte met je birthday he..en alvast fijne feestdagen en een mooi en gezond nieuwjaar..ik zal vanavond eens langs het stroihokenfeest rijden..en dan pak ik er een op je..

je collega annemarieke

Meintje on 18 december 2009 om 13:05

Señor Koen!!

WHAHA! Vet leuk je verhaaltje! & vrij herkenbaar ook! Veel Cervejas (de portugese versie)!! always & everywhere!! Ik ken het, Brazilie is hetzelfde!! hahah! Ik hoorde van Lian dat je tripje daar ook nog naar toe gaat!! Zeker doen!
Mag je alleen nog 1 taaltje erbij leren, Portugees;) of gewoon lekker Portahol spreken! (combinatie van Portugees & Spaans)

Ga heeel veel genieten daar!! Feesten wat je feesten kan, eten wat je eten kan & vooral maximaal Antartica (hebben ze dat bier merk daar ook?) drinken!!

Ik volg je! Beijos Meintje

Anoniem on 10 februari 2010 om 13:20

Hej Koentje,

Wat een verhalen en foto's en filmpjes zeg!!!
Ziet er super gaaf uit allemaal en zo te zien heb je het ook super naar je zin.

Heel veel plezier daar nog!!!

Groetjes Monique van de poort van Veghel

Een reactie posten